Programmering – vad är det?

Länge har jag funderat på vad programmering egentligen är? Jag har många gånger mött kod som språk men då oftast förpackat i en smarrig design och med en tydlig redan existerande funktion. Ex. när jag skapar webbsidor i en editor eller spelar spel på telefonen.

Efter en intervju med Karin Nygårds i Tänktanken på #SETT2016 bestämde jag mig för att ta tag i saken. Jag anmälde mig till en distanskkurs på KTH. DD101N Förberedande kurs i programmering och datalogiskt tänkande 3hp.
image
Kursen inleds med följande formulering:
”Programmering är ett hantverk, där programmeraren är i en ständig lärandeprocess”.
Och sedan följer en text som beskriver tre saker som man främst lär sig när man lär sig programmera. Ett programmeringsspråk, ord för att beskriva program så man kan prata med andra programmerare och problemlösning.

Det var väldigt roligt och bitvis ganska svårt. Fantastiskt att möte nya utmaningar och inte ens kunna googla svaret på svåra uppgifter. Jag kunde läsa sökresultatets sidor men inte förstå. Men efter att jag utnyttjat några av mina ”livlinor” och kursen var klar kan jag summera några insikter.

1. Att programmering är ett språk som jag önskar att jag lärt mig tidigare.
2. Att programmering handlar om kreativitet och problemlösning.
3. Att kunskap om kod är grunden i min digitala verktygslåda.

Jag vill lära mig mer om programmering och datalogiskt tänkande. Och jag vill att mina elever inte ska behöva gå samma kurs om tio år. Hur ska vi lösa det ute på skolorna?

Har fått några förslag på hur jag kan gå vidare:
Programmeringsteknik 6hp på SU/KTH
BJCx Beauty and Joy of Computing
Python på Coursera
Datorsystem och programmering på Lindköpings Universitet

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *